fbpx

Więcej potu = lepsze spalanie tłuszczu?

Wiele osób kojarzy fakt obfitego pocenia się z wysoką intensywnością aktywności fizycznej. Ponadto często możemy spotkać na siłowni osoby ubrane w dodatkowe warstwy odzieży, aby w ten własnie sposób „spalić więcej kalorii”. Niestety ale postępowanie te nie ma za dużo wspólnego z prawdą.

Pot świadczy jedynie i wyłącznie o tym, że organizm stara się ochłodzić. Intensywność pocenia się zależy od wielu czynników jak płeć, wiek, adaptacji do wysiłku fizycznego czy panującej w pomieszczeniu temperatury. Często jest ono również po prostu mocno uwarunkowane genetycznie i nie mamy wiele wpływu na „zahamowanie go” – no chyba oczywiście, że nic nie będziemy robić ale to nie jest przecież rozwiązaniem.

Dlaczego więc tak często możemy spotkać osoby ubrane w dodatkowe ubrania czy noszące pasy neoprenowe?

Niestety w głównej mierze jest to niedoinformowanie i wiara w to, że takie praktyki pozytywnie wpłyną na miejscową redukcję tkanki tłuszczowej jednak jedyne co one sprawiają, że tracimy więcej wody z organizmu co może zaowocować odwodnieniem i brakiem odpowiedniej ilości mikroelementów i mikroskładników w organizmie. Praktyki te zostały zapoczątkowane przez zawodników sportów walki w celu szybkiej redukcji wagi ciała aby zmieścić się określonych limitach wagowych. Zawodnicy Ci zaraz po oficjalnym ważeniu starają się uzupełnić utraconą wodę aby mieć przewagę nad swoim przeciwnikiem.

Zresztą jeżeli takie praktyki były by efektowne w kontekście utraty tkanki tłuszczowej to czy osoby korzystające z sauny regularnie nie powinny mieć dużo lepszych sylwetek?

Zalety pocenia się na treningu:

Jak już wyżej wspominałem pot oznacza podniesioną temperaturę ciała. A to natomiast ma pozytywny wpływ na nasze zdolności wykonywania treningu siłowego bezpiecznie i efektywnie. Mięsień rozgrzany jest bardziej elastyczny a co za tym idzie mniejsze ryzyko kontuzji czy urazu.

Dodatkowo pocenie pozwala nam pozbyć się toksyn z organizmu jak np. pomóc nam dość do siebie po sobotniej imprezie z %.

Leki na hamowanie pocenia się

Ogólnie odradzam ze względu na wyżej wymienione powody. Ograniczamy wtedy możliwość regulowania temperatury ciała, która jest kluczowa do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dodatkowo blokujemy procesu pozbywania się toksyn przez skórę. Oczywiście istnieją przypadki gdzie takie leki mają swoje zastosowanie jednak jedynie podczas pewnych chorób jak i przy zaleceniu lekarza.

Podsumowanie

Pot nie jest wyznacznikiem efektywności treningu jednak jego występowanie może nam pomóc w ocenie prawidłowej intensywności treningu. Jednak też nie ma wskazań aby nadmiernie wywoływać ten proces jak czy stosować leki na jego zahamowanie. Warto upewnić się o prawidłowe nawodnienie organizmu podczas intensywnego wysiłku i picie wysoko zmineralizowanej wody w celu uzupełnienia minerałów i optymalnej pracy naszego ciała. 

Wojciech Żyłka

Wojciech Żyłka

TRENER PERSONALNY KATOWICE

Wojciech Żyłka

Wojciech Żyłka

TRENER PERSONALNY KATOWICE

Copyright © 2019 Wojciech Żyłka Wysportowany - Trener personalny Katowice