fbpx

Supperfoods – Nie ma jednej definicji charakteryzującej superfood. Słownik Oxford English opisuje superfood jako „żywność bogatą w składniki odżywcze uważane za szczególnie korzystne dla zdrowia i dobrego samopoczucia”. Ale czy aby na pewno tak jest?

W większości przypadków niekonieczne. Dlaczego? Ponieważ zazwyczaj jest to jedynie używane do promowania dużo droższej żywności, która w danym okresie jest po prostu modna. Poniżej przedstawię Wam kilka popularnych superfoods i ich dużo tańsze – a nie raz lepsze pod względem zawartości składników odżywczych – ich odpowiedniki.

1. Jagody goji vs żurawina

Jagody goji najwięcej składników odżywczych zachowują w formie surowej, a do Polski trafiają po obróbce termicznej. Ich cena to ok. 60 zł za kg. Za to żurawina rośnie w naszym kraju i jest o wiele tańsza. 700 g mrożonej żurawiny kosztuje 8 zł. Żurawina także zawiera wiele przeciwutleniaczy, ma w sobie witaminę A, C i witaminy z grupy B.Posiada też coś czego nie posiadają jagody goji – jej właściwości pozwalają zwalczać infekcje układu moczowego.

2. Nasiana chia vs siemię lniane

Nasiona chia, podobnie jak siemię lniane, zawierają lignany, które przyczyniają się do zmniejszenia poziomu „złego” cholesterolu LDL, obniżają poziom glukozy we krwi, chronią przed osteoporozą i hamują rozwój mikroorganizmów chorobotwórczych. A jednak to siemię lniane ma ich znacznie więcej. W 100 gramach siemienia lnianego znajdziemy 300mg lignanów. W 100g chia tylko 111g.

3. Syrop z agawy vs miód pszczeli

Syrop z Agawy to nic innego jak płynny cukier, którego byśmy musieli używać w ogromnych ilościach aby zawarta w nim ilość składników odżywczych była dla nas prozdrowotna. Dlatego po co przepłacać? Nie ma najmniejszej potrzeby. Nasz polski miód zrobi tą samą robotę a wesprzemy tym nasze kochane pszczoły.

4. Orzechy pecan vs orzechy włoskie

Wszystkie orzechy są zdrowe, pod warunkiem, że nie są prażone, w karmelu itp. W porównaniu z orzechami pekan, orzechy włoskie są mniej kaloryczne (w 100 gramach mają 654 kcal a pekan 691 kcal). Zawierają więcej białka (15,23 g w 100 gramach a pekan 9,17 g). Mają mniej tłuszczu (100g orzechów ma 65,21g tłuszczu a w 100g orzechów pekan kryje się 71,97g tłuszczu), ale więcej witamin i minerałów. Są lepszym źródłem: potasu. fosforu, żelaza, wapnia, witaminy C i witaminy B6.

Podsumowanie

Oczywiście jest to tylko parę przykładów, których znajdziemy o wiele więcej.  Dlatego nie ma co ślepo wierzyć w promowaną przez masowe media i hordy celebrytów/infulencerów żywność czy suplementy diety. Na szczęście w większości przypadków ktoś mądrzejszy od nas przeprowadził analizy i badania danych produktów, które bez problemu możemy znaleźć w internecie i dowiedzieć jak jest naprawdę

Wojciech Żyłka

trener osobisty Katowice

Copyright © 2019 Wojciech Żyłka Wysportowany - Trener personalny Katowice